keskiviikko 27. maaliskuuta 2013

Wineglass bay

Mihin viikko on taas mennyt?? Uskomatonta miten nopeeta aika kuluu.. Viime viikolla aika meni harjoittelussa, ja viikonlopuksi oltiin kehitelty huippua tekemistä. Lähdettiin taas itärannikolla, tällä kertaa Wineglass baylle. Aluksi näytti siltä että reissu ei onnistuisi, sillä meillä ei ollut autoa eikä kuskia millä liikkua. Loppujen lopuksi saatiin yksi fysioterapeuteista, Abhi, innostumaan ja reissuun lähdettiin hänen autollaan. Reissuun lähti minä, Riikka, Helle, Victoria sekä Abhi.

Menomatkalla pysahdyttiin piknikille :)

Lähdettiin ajelemaan lauantai-aamuna ja ensimmäinen pysähdys oli jossain päin itä-Tasmaniaa viinitilalla. Niitä oli matkan varrella paljon, ja käytiin maistelemassa paikallisia viinejä ja ihmettelemässä viinitilaa. Viinit oli hyviä, mutta se oli hieman tylsä kokemus! Nyt voi viivata senkin to do-listalta yli. Matka jatkui ja seuraavaksi löysimme itsemme pikkukaupungissa nimeltä Bicheno, lähellä Wineglass Bayta. Ostettiin sieltä ruoka- ja juomavärkit illaksi, tiedossa oli grillailua. Oltais haluttu kengurunlihaa mutta sitä ei tuolta pikkukylän kaupasta löytynyt.

Coles baylla. Taustalla nakyvien vuorien valista kulki reitti Wineglass baylle.
Olimme vuokranneet Coles Baylta (paikka lähellä Wineglass bayta), BIG4 Iluka-nimiseltä leirintä-alueelta mökin. Asetuimme taloksi ja lähdimme tutkimaan ympäristöä. Aurinko muisti meitä hetken aikaa ja rannalle päästyämme kävimme uimassa ja makoilimme aurinkoa ottaen (älä huoli vaari, ei näkynyt haita!). Sää muuttui kuitenkin nopeasti ja pian alkoi piskottelemaan vettä. Nälkähä siinä vaiheessa jo oli joten ei muuta kuin grilli lämpiämään ja ruuantekoon! Päädyimme ostamaan grillivärkeiksi pihvejä, makkaraa ja maissia ja salaattia siihen kylkeen. Makkara ei muuten ole lähellekään sellaista mihin suomalaistyttö on tottunut... Ei oikein maistunut, kenellekaan meistä. Iltaa vietettiin mökissä sateelta suojassa viiniä maistellen sekä korttia pelaten ja jutellen. Oli tosi kiva ja hauska ilta! Selvisi että paskahousu (eng. asshole) on universaali korttipeli, tosin joka maassa on omat sääntönsä sille. Nyt osaankin sitten pelata suomalaisen version lisäksi tanskalaista ja uusi-seelantilaista paskahousua. :D

Valilla mentiin aikamoista kinttupolkua..

Siella se nakyy, Wineglass bay! Matkaa on viela jaljella..

Ihana ranta <3

Aamulla Helle the aamuvirkku tuli herättämään meidät hakkaamalla kattilankansia yhteen klo 7.30 aamulla. Ihanaa..... Kamat kasaan, aamupala naamaan ja menoks. Lähdettiin siis Wineglass baylle, ja sinne pääsee ainoastaan patikoimalla. Reitti kulki kahden vuoren välistä, ja reitin pituudeksi oli annettu 2-3 tuntia edestakaisin. Puolet tästä ajasta oli nousua kivikkoisessa maastossa, meinasi myohään valvotun yon jälkeen vähän hapottaa nousut. Mutta oli se sen arvoista! Näkymät olivat uskomattoman hienot, ja  niin oli rantakin laskeuduttuamme sinne. Harmi vaan että heti kun päästiin rannalle, alkoi satamaan ja tuulemaan.. Vähän aikaa kuvailtiin, kierreltiin seka kerättiin simpukankuoria ja lähdettiin takaisin päin. Totta kai paluumatkalla alkoi aurinko paistamaan! Paluumatkalle kotiin lähdettiin iltapäivällä. Itärannikolla on ihan uskomattoman kaunista! Nyt harmittaa vain että sinne ei ole tullut lähdettyä aikaisemmin tutkimaan noita kauniita rantoja, kun vielä oli hellekelit. Jossain vaiheessa autolla ajaessamme alkoi haisemaan palaneen käry. Itärannikolla oli vielä maaliskuun alussa metsäpaloja, jotka vieläkin haisevat. Puunrungot ovat parin metrin korkeuteen hiiltyneet mustiksi, tai niistä on jäljellä vain hiiltyneet kannot. Vaikka sadekelit tympäsee, niin täällä luonto on niin kuiva etta sade tulee tarpeeseen.

Ensi viikolla on vapaata koko viikko, meilla on pitkä pääsiäisloma! Otetaan Riikan kanssa suunnaksi Hobart, Tasmanian pääkaupunki ja vietetään siellä 5 päivää. Muita suunnitelmia ei sitten olekaan, saa nähdä mitä keksitään. :)